30 nov 2021

Vraag aan de Minister-President: aanpak knalpotterreur

In de commissie Binnenlandse Zaken van 30 november stelde Lotte een vraag aan Minister-President Vervoort over hoe de politie geluidsoverlast door voertuigen, of 'knalpotterreur', aanpakt. Lees hieronder haar vraag.

 

In Gent geldt vanaf eind juli een nieuw politiereglement om de geluidsoverlast veroorzaakt door lawaaiige voertuigen, zoals ‘boomcars’ - met veel te luide muziek - en 'knalpotterroristen' - met een uitlaat die veel lawaai maakt -, aan te pakken. Als de politie een lawaaimaker betrapt, wordt het voertuig onmiddellijk in beslag genomen. Deze ‘bestuurlijke inbeslagname’ is een maatregel om de openbare rust onmiddellijk te vrijwaren en te herstellen. Het voertuig wordt dan meteen getakeld en in bewaring genomen, voor een minimale termijn van 72 uur of zolang dit met het oog op de openbare rust vereist is. De takel- en bewaarkosten zijn voor de rekening van de overtreder. Het nieuwe reglement zal geëvalueerd worden na 31 december. 

In Rotterdam en in bepaalde delen van Frankrijk worden tests gedaan met 'geluidsflitspalen' - een camera met microfoons die het aantal decibels van langsrijdende voertuigen registreren. In Rotterdam werd voorafgaand aan de test de geluidsoverlast in kaart gebracht, door op een paar drukke plekken in het centrum twee maanden lang audio- en video-opnames te maken. Meer dan 6.000 van de gemeten geluidspieken werden veroorzaakt door dezelfde groep van ongeveer 100 automobilisten. Sommige van hen veroorzaakten wel zestien keer lawaaioverlast op één dag. 
Waalse Ministers Tellier en De Bue hebben al aangegeven geïnteresseerd te zijn in de geluidsradars en volgen het Franse experiment nauw op. 

Ook in het Brussels Gewest zorgen 'knalpotterreur', harde muziek, onnodig claxonneren en luid optrekkende wagens en moto's voor slapeloze nachten en verstoorde dagen. Geluidsoverlast kan grote gevolgen hebben voor de gezondheid van de Brusselaars en heeft ook een negatieve impact op de leefbaarheid van de stad. Het is een niet te onderschatten probleem waar we hard tegen moeten optreden.  Onlangs startte men zelfs een petitie op democratie.brussels om een burgercommissie rond dit thema te organiseren.  Dus l'air du temps is er volledig. Brusselaars willen dat dit debat gevoerd wordt.

In bepaalde politiezones is het momenteel al mogelijk om bestuurlijke inbeslagnames te doen van voertuigen die te hard rijden en daardoor andere weggebruikers in gevaar brengen. Voor het veroorzaken van geluidsoverlast kan dit nog niet. 

Ik heb de volgende vragen:

  • hebben de verschillende Brusselse politiezones momenteel al middelen tot hun beschikking om 'knalpotterroristen' en andere lawaaiige weggebruikers te controleren en aan te pakken en wat zijn deze?
  • ondersteunt het Gewest de verschillende politiezones reeds rond de thematiek van geluidsoverlast? Is er een 'politioneel' luik binnen het Gewestelijk Quiet Brussels plan?
  • hoeveel PVs zijn er in de afgelopen vijf jaar per jaar opgesteld per politiezone voor het veroorzaken van geluidsoverlast met een voertuig? En om welk type voertuigen ging het? (auto's, moto's, vrachtwagens, ..) 
  • wat zijn de mogelijkheden om in het Brussels Gewest, naar Gents voorbeeld, een bestuurlijke inbeslagname in te voeren voor lawaai veroorzakende voertuigen? 
  • beschikt de politie over mobiele meettoestellen om geluid van voertuigen te meten? Hiermee zou, net als in Rotterdam, de geluidsoverlast in kaart gebracht kunnen worden in de verschillende gemeenten en wijken van het Gewest. Meten is weten en dat zou een goede basis kunnen vormen voor eventuele verdere maatregelen.  
  • bent u bekend met de tests met geluidsradars die worden uitgevoerd in Nederland en Frankrijk en hoe staat u hier tegenover? Wat zijn de mogelijkheden om ook in de Brusselse politiezones hiermee te experimenteren? 
  • welke gewestelijke hefbomen kan u binnen uw bevoegdheid verder aanboren om de Brusselaars te verlossen van de dagelijkse impact van geluidsoverlast, die vaak terug te voeren is naar een kleine groep overtreders maar zeer hoog op de frustratielijst van iedereen staat?

 

Het antwoord van de Minister-President is hier te lezen. 

Cookies op groen.be

Groen gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de website goed te laten functioneren. Deze cookies verwerken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.

Als je daarvoor toestemming geeft, maken we ook gebruik van marketingcookies. Die stellen ons in staat om de website beter af te stemmen op jouw voorkeuren.

Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Voorkeuren aanpassen
Alle cookies accepteren